Teknik zorluklar yaşamaktayız. Form gönderme işleminiz başarılı olmadı. Lütfen özürlerimizi kabul edin ve daha sonra tekrar deneyin. Detaylar: [details]
Teknik zorluklar yaşamaktayız. Form gönderme işleminiz başarılı olmadı. Lütfen özürlerimizi kabul edin ve daha sonra tekrar deneyin. Detaylar: [details]
Bilgilerinizi aşağıya girin ve bu sayfadaki içeriğe doğrudan erişin
Teknik zorluklar yaşamaktayız. Form gönderme işleminiz başarılı olmadı. Lütfen özürlerimizi kabul edin ve daha sonra tekrar deneyin. Detaylar: [details]
Teknik zorluklar yaşamaktayız. Form gönderme işleminiz başarılı olmadı. Lütfen özürlerimizi kabul edin ve daha sonra tekrar deneyin. Detaylar: [details]
30 Kasım 2020, Pazartesi, Kolaboratif Robotik tarihinde yayınlandı
Geçtiğimiz günlerde Finlandiya'nın Helsinki şehrindeki bir alışveriş merkezinin koridorlarında ıslık çalarak gezinen bir otonom mobil robot görüldü. OMRON'un çözüm ortağı Dimalog tarafından çalıştırılan robot, "Evlere Servis" adı verilen ve bir ay süren bir aylık otomatik kurye hizmeti denemesinde kullanıldı.
Söz konusu deneme, Helsinki'nin kalkınma şirketi Forum Virium ile inşaat şirketi SRV tarafından planladı. Projede yer alan diğer kuruluşlar arasında asansör şirketi Kone, REDI alışveriş merkezindeki K-Supermarket, dijital konut hizmeti platformu Asumi ve tasarım stüdyosu Muotohiomo yer alıyor. Deneme için OMRON'un mobil robotu, alışveriş merkezinden yakınlardaki Majakka adlı kule rezidansındaki evlere yemek teslimatı yapabilecek şekilde programlandı.
Robotun ayarlanması
OMRON, Dimalog ve Muotohiomo yakın iş birliği yaparak robotun işleyiş ve tasarımını, projenin özel gereksinimlerini karşılayacak şekilde düzenledi. Robotun başarılı şekilde hareket etmesi için hem süpermarketin ve kule rezidansının koridorlarında dolaşabilmesi hem de asansörleri ve servis tünellerini kullanabilmesi gerekiyordu. Robot hareket ederken Fince konuşabiliyor (konuşma sentezleyici kullanarak) ve ıslık çalabiliyordu.
Hem alışveriş merkezini hem de Majakka kule rezidansını inşa eden, SRV'nin Konut Hizmetleri Geliştirme Müdürü Lotta Toivonen, "Robotun ıslık çalması komik bir fikir. Ayrıca bu sayede insanlar robotun yaklaştığını fark ediyor. Robot biraz konuşabiliyor, insanlar da ona selam veriyor. Ona insanmış gibi davranılıyor," diyor. Forum Virium yetkilisi Kaisa Spilling ise şunları ekliyor: "İnsanların robotu görünce insan olduğunu düşünmeleri çok eğlenceli. Robot asansörde 'Pardon, burada inmem gerekiyor' ya da 'Aa, asansör doluymuş, başka bir asansör kullanmalıyım' gibi şeyler söyleyebiliyor."
Denemenin gerçekleştirilmesi
Peki, deneme nasıl gerçekleştirildi? Her teslimat, Asumi platformu üzerinden müşterilerden online sipariş alınmasıyla başlıyordu. Ayrıca alışveriş merkezindeki küçük işletmeler doğrudan süpermarketten de sipariş verebiliyordu. Ürünler (çoğunlukla yemekler) süpermarkette toplanıp personel tarafından robota yükleniyordu. Ardından robot siparişi ilgili iş yerine veya eve götürüyordu. Robot ürünü teslim ettiğinde müşteriye otomatik bildirim gönderiliyordu. Kaisa Spilling, "Koronavirüs salgını döneminde robot, evden çalışan insanların öğle yemeklerini götürdü. Öğle araları tamamen doluydu," diyor.
Deneme sürecinde robot asansör çağırabiliyordu ancak yangın güvenliği düzenlemeleri nedeniyle kapalı tutulması gereken kapıları bir refakatçinin açması gerekiyordu. Üniversitede hizmet tasarımı öğrencisi olan refakatçi, robotun karşılaştığı sorunları raporladı ve insanlarla etkileşimini gözlemledi.
Kendi kendini yönlendiren robotlar
Denemede, kendi kendini yönlendiren bir otonom mobil robot (AMR) olan OMRON LD modeli kullanıldı. Geleneksel otonom kılavuzlu araçların (AGV) aksine OMRON'un mobil robotları, tesislerde hiçbir pahalı değişiklik (zemin mıknatısları veya navigasyon ışıkları gibi) yapılmasını gerektirmez. Dar geçitler gibi zorlu ortamların yanı sıra insanların dolaştığı yerlerde de malzeme taşıyabilecek şekilde tasarlanan mobil robotlar, tesislerin mevcut yapısı içinde hareket edebilir. OMRON'un yazılımı aynı zamanda şirketlerin diğer sistemleriyle de entegre edilebilir, böylece robotlar en kısa sürede çalışabilir duruma gelebilir.
OMRON'un Finlandiya Bölge Satış Müdürü Esa Korhonen bu durumu şöyle açıklıyor: "Mobil robotlarımız lojistik operasyonlarının verimliliğini önemli ölçüde artırabilir. Verimli şekilde gezinebilir ve insan işçilere paha biçilmez bir destek sağlayabilirler. Bu sayede çalışanlar da karmaşık insan becerileri gerektiren diğer görevlere odaklanabilir."
Kaisa Spilling ise, "Şehirde yeni ve çevik lojistik çözümleri arıyoruz. Geleceği inşa ederken günlük hayatın sorunsuz akışını nasıl iyileştirebileceğimizi keşfediyoruz. Robotik, sorunsuz bir günlük hayatla yakından ilgilidir," diyerek sözlerini tamamlıyor.
bu makaleyi paylaş
X
Facebook
Linkedin
Bağlantıyı kopyala
Omron uzmanlarına danışın
Herhangi bir sorunuz var mı ya da kişisel tavsiye almak ister misiniz? Uzmanlarımızdan biriyle iletişime geçmekten çekinmeyin.